پژوهشگران دانشگاه شهید چمران با ساخت نانو سیم های اکسید مس ( Cuo )، موفق به تجزیه و حذف فتوکاتالیستی مواد رنگی سمی و مخرب از آب شدند . از این نانوسیم های نیمه رسانا می توان در صنایع نانوالکترونیک و کشاورزی بهره گرفت .
به گزارش نشریه مهندسی آب از ستاد ویژه فناوری نانو ، از این نانو سیم ها می توان در تجزیه ترکیبات بد بو ، از بین بردن رنگ های سمی و مخرب ، تجزیه قارچ کش ها ، علف کش ها و آفت کش های مضر ، استفاده کرد.
تبدیل مواد مضر آلی به مواد معدنی بی خطر ، تولید حسگرها و ایجاد خاصیت آّب گریزی در سطوح ، از دیگر کاربردهای این نانو سیم هاست .
با توجه به آثار مخرب آلودگی های زیست محیطی ، تجزیه آلاینده های آلی یکی از موضوعات اصلی تحقیقات جدید است . در این راستا ، استفاده از فتوکاتالیست های نیمه رسانا نسبت به مواد معمول ، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است .
فتوکاتالیست Photocatlyst) ) به کاتالیزورهایی گفته می شود که در حضور نور فعال می شوند . کاتالیزور ماده ای است که سرعت واکنش شیمیایی را افزایش می دهد بدون آن که در واکنش شرکت کند .
به گفته نرگس معمار غفاری ، کارشناس ارشد فیزیک از دانشگاه شهید چمران اهواز ، تجزیه و حذف رنگ نارنجی متیل از آب ، به وسیله نانو ذرات تیتانیا ( Tio2 ) که به عنوان بهترین فتوکاتالیست شناخته شده است، به سختی انجام می گیرد . اما با استفاده از نانو سیم های اکسید مس تولید شده در این طرح ، حدود 75 درصد این ماده سمی تنها در مدت زمان 180 دقیقه تجزیه خواهد شد .
وی افزود : روش های مختلفی برای تولید نانوسیم اکسید مس وجود دارد . در میان آن ها ، اکسیداسیون حرارتی مستقیم از یک لایه مس ، ساده ترین و مناسب ترین راه برای تولید در مقیاس بزرگ است . چالش مربوط به ساخت این نانو سیم ها این است که ، معمولا در طول فرآیند اکسیداسیون ، یک لایه از دی اکسید مس ( Cu2o ) در سطح رشد می کند ، که می تواند خواص بستر نانوسیم اکسید مس ( Cuo ) را تغییر دهد .
غفاری افزود : در این کار ما موفق به ساخت نانوسیم های تک فاز اکسید مس ( Cuo ) شدیم . همچنین جهت مند کردن چیدمان نانوسیم ها بدون استفاده از قالب و به کمک اعمال میدان الکتریکی که روشی تقریبا آسان و ارزان است انجام شده .
این تحقیقات ، حاصل پژوهش محققان علوم پایه گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران است که از سوی نرگس معمار غفاری ، دکتر منصور فربد و دکتر ایرج کاظمی نژاد ( اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران ) صورت گرفته است .

 

پرفروش ترین محصولات

درباره ما

شرکت آبرسان تهران در طی سالیان متمادی توانسته رضایت مشتریان زیادی را با ارائه خدمات پس از فروش گسترده جذب نماید که از مهمترین مشتریان این شرکت می توان به شرکت آزاد راه تهران شمال، سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی، سازمان توسعه صادرات ایران ،دانشکده دندانپزشکی، آزمایشگاه خاک و مکانیک دانشگاه تهران، آزمایشگاه شیمی دانشگاه علم و صنعت ، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده پلیمر و مواد ایران اشاره نمود

تماس باما

آدرس: تهران خیابان شریعتی، بالا تر از خیابان مطهری، کوچه کلاته ، پلاک 94 ، واحد2

 ایمیل: abresantehran@gmail.com

تلفن:  77933083(021)-77999407(021)-77999423(021)

موبایل: 0296614-0912

واتس اپ- ایتا- روبیکا: 09193041965

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد. 2024© | طراحی سایت دارکوب

toTop