تهران – محققان دانشگاه صنعتي شريف ، براي حذف فلزات سنگين از پساب ها ، با استفاده از فناوري نانو ، جاذبي با بازده بالا توليد کرده اند که توليد آن گامي به سوي استفاده از نانو مواد مختلف در فرآيند تصفيه آب است .
به گزارش نشريه مهندسي آب از ستاد ويژه فناوري نانو ، اندازه ذرات نانو جاذب توليد شده ، 20 نانومتر است که براي حذف يون هاي نيکل ، کبالت و باريم از آب مناسب است .
با توجه به بازده بالاي اين نانو جاذب ، مقدار مصرفي آن کم بوده و در نتيجه کاهش هزينه هاي عملياتي را به دنبال خواهد داشت . اين محققان همچنين معادله اي ارايه کرده اند که با در نظر گرفتن عوامل مختلف موثر بر بازده جذب ، سينتيک اين واکنش را بيان مي¬کند .
سينتيک شيميايي شاخه اي از علم است که به مطالعه سرعت فرآيندهاي شيميايي و عوامل موثر بر آنها مي¬پردازد .
به گفته خانم مهدي زاده ، کارشناس ارشد مهندسي شيمي از دانشگاه صنعتي شريف ، در بين جاذب هاي معدني مختلف ، زئوليت يکي از نويد بخش ترين مواد براي انجام عمليات تصفيه فلزات به شمار مي رود .
زئوليت (Zeolite ) يک ماده معدني است که از آلومينوسيليکات تشکيل شده و کاربرد تجاري عمده آن در صنايع به عنوان جاذب سطحي است . مزيت زئوليت نسبت به انواع رزين ها ، هزينه پايين آن است .
در حذف يون هاي فلزي به کمک اين نانو جاذب ، از فرآيند جذب سطحي استفاده شده است . اين فرايند ، نسبت به عمليات جداسازي تقطير جز به جز و استخراج ، هزينه کمتري دارد .
از طرفي ، بر خلاف برخي روش هاي جداسازي همچون استخراج با حلال ، روش جذب سطحي در بسترهاي ثابت ، يک روش جداسازي مستقيم است و نياز به فرآيند تکميل کننده ديگري براي جداسازي ندارد .
مهدي زاده ادامه داد : نتايج نشان مي دهد که با افزايش مقدار جاذب ، ميزان جذب نيز افزايش مي يابد . به عبارت ديگر با اين عمل ، سطح تماس ذرات با جاذب افزايش مي يابد و يون هاي بيشتري امکان نشستن بر سطح جاذب ها را دارند .
از طرفي افزايش دما نيز سبب افزايش درصد جذب خواهد شد و ميزان بازده اين نانو جاذب در محيط هاي اسيدي بيشتر است .

 

پرفروش ترین محصولات

درباره ما

شرکت آبرسان تهران در طی سالیان متمادی توانسته رضایت مشتریان زیادی را با ارائه خدمات پس از فروش گسترده جذب نماید که از مهمترین مشتریان این شرکت می توان به شرکت آزاد راه تهران شمال، سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی، سازمان توسعه صادرات ایران ،دانشکده دندانپزشکی، آزمایشگاه خاک و مکانیک دانشگاه تهران، آزمایشگاه شیمی دانشگاه علم و صنعت ، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده پلیمر و مواد ایران اشاره نمود

تماس باما

آدرس: تهران خیابان شریعتی، بالا تر از خیابان مطهری، کوچه کلاته ، پلاک 94 ، واحد2

 ایمیل: abresantehran@gmail.com

تلفن:  77933083(021)-77999407(021)-77999423(021)

موبایل: 0296614-0912

واتس اپ- ایتا- روبیکا: 09193041965

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد. 2024© | طراحی سایت دارکوب

toTop